Temalar-Kazanımlar
ÇOCUKLAR İÇİN SHAKESPEARE ÖYKÜLERİ
Öğretim Programıyla İlişkilendirilebilecek Ana Temalar:
Erdemler, birey ve toplum, iletişim, kişisel gelişim, zaman ve mekân, duygular, sanat.
Öğretim Programıyla İlişkilendirilebilecek Alt Temalar:
Ahlâk, alçak gönüllülük, azim, cömertlik, dayanışma, dostluk, dürüstlük, güven, iyilikseverlik, kardeşlik, merhamet, paylaşma, sabır, sadakat, saygı, sevgi, vefa, vicdanlı olmak, yardımlaşma, aile, adalet, bireysel farklılıklar, empati, eşitlik, hukuk, toplumsal kurallar, vatandaşlık, aile iletişimi, etkili iletişim, iletişim becerileri, insanlarla iletişim, başarı, beceri, çalışkanlık, çatışma yönetimi, empati, girişimcilik, karar verme, kendini tanıma, kişilik tipleri, öz denetim, öz eleştiri, özgüven, öz saygı, sorumluluk, bağışlama, beğenme, duygu yönetimi, heyecan, kaygı, kıskançlık, korku, mutluluk, özlem, sevgi, sitem, takdir etme, umut, üzüntü, veda.
KAZANIMLAR
8. Sınıf
Okuma T.8.3.1. Noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli ve sessiz okur.
Okuma T.8.3.2. Metni türün özelliklerine uygun biçimde okur. Öğrencilerin seviyelerine uygun, edebî değeri olan şiirleri ve kısa yazıları türünün özelliğine göre okumaları ve ezberlemeleri sağlanır.
Okuma T.8.3.3. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
Okuma T.8.3.4. Okuma stratejilerini kullanır. Göz atarak, özetleyerek, not alarak, tartışarak ve eleştirerek okuma gibi yöntem ve teknikleri kullanmaları sağlanır.
Söz Varlığı T.8.3.5. Bağlamdan yararlanarak bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını tahmin eder.
Söz Varlığı T.8.3.6. Deyim, atasözü ve özdeyişlerin metne katkısını belirler.
Söz Varlığı T.8.3.7. Metindeki söz sanatlarını tespit eder. Benzetme (teşbih), kişileştirme (teşhis), konuşturma (intak) ve karşıtlık(tezat), abartma (mübalağa) söz sanatlarının belirlenmesi sağlanır.
Söz Varlığı T.8.3.8. Metindeki anlatım bozukluklarını belirler. Dil bilgisi yönünden anlatım bozuklukları üzerinde durulur.
Söz Varlığı T.8.3.9. Fiilimsilerin cümledeki işlevlerini kavrar. Fiilimsilerin türleri fark ettirilir. Ekler ezberletilmez.
T.8.3.10. Geçiş ve bağlantı ifadelerinin metnin anlamına olan katkısını değerlendirir. Oysaki, başka bir deyişle, özellikle, kısaca, böylece, ilk olarak ve son olarak ifadeleri üzerinde durulur.
Söz Varlığı T.8.3.11. Metindeki anlatım biçimlerini belirler.
Anlama T.8.3.12. Görsel ve başlıktan hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
Anlama T.8.3.13. Okuduklarını özetler.
Anlama T.8.3.14. Metinle ilgili soruları cevaplar. Metin içi ve metin dışı anlam ilişkisi kurulur.
Anlama T.8.3.15. Metinle ilgili sorular sorar.
Anlama T.8.3.16. Metnin konusunu belirler.
Anlama T.8.3.17. Metnin ana fikrini/ana duygusunu belirler.
Anlama T.8.3.18. Metindeki yardımcı fikirleri belirler.
Anlama T.8.3.19. Metnin içeriğine uygun başlık/başlıklar belirler.
Anlama T.8.3.20.Okuduğu metinlerdeki hikâye unsurlarını belirler. Olay örgüsü, mekân, zaman, şahıs ve varlık kadrosu, anlatıcı üzerinde durulur.
Anlama T.8.3.21. Metnin içeriğini yorumlar.
Anlama T.8.3.22. Metinde ele alınan sorunlara farklı çözümler üretir.
Anlama T.8.3.23. Metinler arasında karşılaştırma yapar. Aynı metnin çeviri, farklı baskı vb. özellikleri itibarıyla karşılaştırılması sağlanır.
Anlama T.8.3.24. Metindeki gerçek ve kurgusal unsurları ayırt eder.
Anlama T.8.3.25. Okudukları ile ilgili çıkarımlarda bulunur. Neden-sonuç, amaç-sonuç, koşul, karşılaştırma, benzetme, örneklendirme, abartma, nesnel, öznel ve duygu belirten ifadeler üzerinde durulur. T.8.3.26. Metin türlerini ayırt eder.
Anlama T.8.3.27. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
Anlama T.8.3.28. Metinde önemli noktaların vurgulanış biçimlerini kavrar.
Anlama T.8.3.34. Okuduklarında kullanılan düşünceyi geliştirme yollarını belirler.
Yazma T.8.4.3. Hikâye edici metin yazar.
Yazma T.8.4.4. Yazma stratejilerini uygular. Not alma, özet çıkarma, eleştirel, yaratıcı, serbest, kelime ve kavram havuzundan seçerek yazma, bir metinden ve duyulardan hareketle yazma gibi yöntem ve tekniklerin kullanılması sağlanır.
Yazma T.8.4.5. Anlatımı desteklemek için grafik ve tablo kullanır.
Yazma T.8.4.6. Bir işi işlem basamaklarına göre yazar.
Yazma T.8.4.7. Yazılarını zenginleştirmek için atasözleri, deyimler ve özdeyişler kullanır.
Yazma T.8.4.8. Yazılarında mizahi ögeler kullanır.
Yazma T.8.4.9. Yazılarında anlatım biçimlerini kullanır.
Yazma T.8.4.10. Yazdıklarında yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanır.
Yazma T.8.4.11. Formları yönergelerine uygun doldurur.
Yazma T.8.4.12. Kısa metinler yazar. Haber metni, günlük ve anı yazmaya teşvik edilir.
Yazma T.8.4.13. Yazdıklarının içeriğine uygun başlık belirler.
Yazma T.8.4.14. Araştırmalarının sonuçlarını yazılı olarak sunar.
Yazma T.8.4.15. Yazılarında uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanır. Oysaki, başka bir deyişle, özellikle, ilk olarak ve son olarak ifadelerinin kullanılması sağlanır.
Yazma T.8.4.16. Yazdıklarını düzenler. Dil bilgisine dayalı anlatım bozuklukları bakımından yazdıklarını gözden geçirmesi ve düzeltmesi sağlanır. Sınıf düzeyine uygun yazım ve noktalama kuralları ile sınırlı tutulur.
Yazma T.8.4.17. Yazdıklarını paylaşır.
Yazma T.8.4.18. Cümlenin ögelerini ayırt eder.
T8.3. YAZMA
T8.3.1.6. Ana fikri ve konuyu bir bütünlük içinde sunmak için metnin bölümlerini birbiriyle ilişkilendirir.