Temalar ve Kazanımlar
DÜNYANIN EN GÜZEL HAYVAN MASALLARI
Öğretim Programıyla İlişkilendirilebilecek Ana Temalar:
Erdemler, millî kültürümüz, birey ve toplum, iletişim, hak ve özgürlükler, duygular, doğa ve evren, vatandaşlık, çocuk dünyası.
Öğretim Programıyla İlişkilendirilebilecek Alt Temalar:
Ahlak, alçak gönüllülük, azim, cömertlik, dayanışma, dostluk, dürüstlük, güven, iyilikseverlik, kardeşlik, merhamet, paylaşma, sabır, sadakat, saygı, sevgi, vefa, vicdanlı olmak, yardımlaşma, aile, insan ilişkileri, kültürel miras, mekânlar, adalet, barış, bireysel farklılıklar, dayanışma, devlet, eşitlik, hayat becerileri, kardeşlik, komşuluk ilişkileri, toplumsal kurallar, vatandaşlık, aile iletişimi, diğer canlılarla iletişim, iletişim becerileri, insanlarla iletişim, bireysel haklar, çocuk hakları, demokrasi, eşitlik, hakkını savunma, insan hakları, merhamet, temel hak ve özgürlükler, heyecan, kaygı, korku, mutluluk, özlem, sevgi, üzüntü, veda, yalnızlık, bitkiler, canlılar, çevre, doğa, hayvanlar, iklim, mevsimler, adalet, alın teri, çalışma, emek, eşitlik, göç, özgürlük, paylaşma, sorumluluk, üretme, çocuk kültürü, hayal, keşif, merak.
KAZANIMLAR
2.SINIF
T.2.3. OKUMA
Akıcı Okuma
T.2.3.1. Okuma materyallerindeki temel bölümleri tanır.
Okuma materyallerindeki içindekiler ve sözlük bölümleri tanıtılarak işlevlerine değinilir.
T.2.3.2. Noktalama işaretlerine dikkat ederek okur.
T.2.3.3. Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okur.
T.2.3.5. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
T.2.3.6. Okuma stratejilerini uygular.
Öğrencilerin sesli ve sessiz okuma yapmaları sağlanır.
Söz Varlığı
T.2.3.7. Görselden/görsellerden hareketle bilmediği kelimeleri ve anlamlarını tahmin eder.
- a) Resimli sözlük, sözlük, kelime haritası, kelime kartları ve benzer araçlardan yararlanılır.
- b) Öğrencilerin yeni öğrendikleri kelime ve kelime gruplarından sözlük oluşturmaları sağlanır.
T.2.3.8. Kelimelerin zıt anlamlılarını tahmin eder.
T.2.3.9. Kelimelerin eş anlamlılarını tahmin eder.
Anlama
T.2.3.10. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
T.2.3.11. Görsellerden hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
2.3.12. Okuduklarını ana hatlarıyla anlatır.
Olayların oluş sırasına göre anlatılmasına dikkat edilir.
T.2.3.13. Okuduğu metnin konusunu belirler.
T.2.3.14. Okuduğu metinle ilgili soruları cevaplar.
T.2.3.15. Okuduğu metnin içeriğine uygun başlık/başlıklar belirler.
T.2.3.16. Metin türlerini tanır.
Örneklerle desteklenerek düzyazı ve şiir hakkında kısa bilgi verilir.
T.2.3.17. Okuduğu metindeki hikâye unsurlarını belirler.
Metnin şahıs ve varlık kadrosu unsurlarına değinilir.
T.2.3.18. Yazılı yönergeleri kavrar.
Görsellerle desteklenerek kısa ve basit yemek tarifleri ile çocuk oyunları yönergelerinden faydalanılır.
3.SINIF
T.3.3. OKUMA
Akıcı Okuma
T.3.3.1. Okuma materyallerindeki temel bölümleri tanır.
Okuma materyallerindeki içindekiler, sözlük ve kaynakça bölümleri tanıtılarak kısaca işlevlerine değinilir.
T.3.3.2. Noktalama işaretlerine dikkat ederek okur.
T.3.3.3. Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okur.
T.3.3.5. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
T.3.3.6. Okuma stratejilerini uygular.
Öğrencilerin sesli, sessiz ve tahmin ederek okuma yapmaları sağlanır.
Söz Varlığı
T.3.3.7. Görselden/görsellerden hareketle bilmediği kelimelerin anlamlarını tahmin eder.
- a) Resimli sözlük, kavram haritası, sözlük, deyimler ve atasözleri sözlüğü ve benzer araçlardan yararlanılır.
- b) Öğrencilerin yeni öğrendikleri kelime ve kelime gruplarından sözlük oluşturmaları sağlanır.
T.3.3.8. Kelimelerin zıt anlamlılarını bulur.
T.3.3.9. Kelimelerin eş anlamlılarını bulur.
T.3.3.10. Eş sesli kelimelerin anlamlarını ayırt eder.
Anlama
T.3.3.11. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
T.3.3.12. Görsellerden hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
T.3.3.13. Okuduklarını ana hatlarıyla anlatır.
Olayların oluş sırasına göre anlatılması sağlanır.
T.3.3.14. Okuduğu metnin konusunu belirler.
T.3.3.15. Metnin ana fikri/ana duygusunu belirler.
T.3.3.16. Okuduğu metinle ilgili soruları cevaplar.
T.3.3.17. Metinle ilgili sorular sorar.
T.3.3.18. Okuduğu metindeki hikâye unsurlarını belirler.
Metnin olay örgüsü, mekân, şahıs ve varlık kadrosu unsurlarına değinilir.
T.3.3.19. Okuduğu metnin içeriğine uygun başlık/başlıklar belirler.
T.3.3.20. Metin türlerini ayırt eder.
Hikâye edici, bilgilendirici metin ve şiir hakkında örneklerden yararlanılarak genel kısa bilgiler verilir.
T.3.3.21. Metinleri oluşturan ögeleri tanır.
- a) Başlık ve paragraf hakkında kısa bilgi verilir.
- b) Kıta ve dize hakkında kısa bilgi verilir.
T.3.3.22. Kısa ve basit dijital metinlerdeki mesajı kavrar.
Elektronik posta ve sosyal medya içeriklerine (davet, teşekkür mesajları vb.) yer verilir.
T.3.3.23. Metindeki gerçek ve hayalî ögeleri ayırt eder.
T.3.3.24. Okudukları ile ilgili çıkarımlar yapar.
- a) Metindeki problem durumlarının tespit edilmesi ve bunlara farklı çözüm yolları bulunması sağlanır.
- b) Metindeki durumlarla kendi yaşantıları arasında ilişki kurmaları teşvik edilir.
T.3.3.25. Görsellerle okuduğu metnin içeriğini ilişkilendirir.
Görsel ve konu arasındaki ilişki vurgulanır.
T.3.3.26. Şekil, sembol ve işaretlerin anlamlarını kavrar.
Bilişim teknolojileri (bilgisayar, tablet) ve iletişim araçlarında kullanılan şekil ve semboller üzerinde durulur.
T.3.3.27. Yazılı yönergeleri kavrar.
Harita, ilan, afiş, ürün etiketi, kullanım kılavuzu gibi materyallerden faydalanılır.
T.3.3.28. Tablo ve grafiklerde yer alan bilgilere ilişkin soruları cevaplar.
4.SINIF
T.4.3. OKUMA
Akıcı Okuma
T.4.3.1. Noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli ve sessiz okur.
T.4.3.2. Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okur.
T.4.3.4. Metinleri türün özelliklerine uygun biçimde okur.
Hikâye edici ve bilgilendirici metinler ile şiir okutulur.
T.4.3.5. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
T.4.3.6 Okuma stratejilerini uygular.
Öğrencilerin sesli, sessiz, tahmin ederek ve soru sorarak okuma yapmaları sağlanır.
Söz Varlığı
T.4.3.7. Kelimelerin zıt anlamlılarını bulur.
T.4.3.8. Kelimelerin eş anlamlılarını bulur.
T.4.3.9. Eş sesli kelimelerin anlamlarını ayırt eder.
T.4.3.10. Okuduğu metindeki gerçek, mecaz ve terim anlamlı sözcükleri belirler.
T.4.3.11. Deyim ve atasözlerinin metnin anlamına katkısını kavrar.
T.4.3.12. Bağlamdan yararlanarak bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını tahmin eder.
- a) Öğrencilerin tahmin ettikleri kelime ve kelime gruplarının anlamlarını sözlüklerden kontrol etmeleri sağlanır.
- b) Öğrencilerin yeni öğrendikleri kelime ve kelime gruplarından sözlük oluşturmaları sağlanır.
Anlama
T.4.3.13. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
T.4.3.14. Görsellerden ve başlıktan hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
T.4.3.15. Okuduklarını ana hatlarıyla anlatır.
Olayların oluş sırasına göre anlatılmasına dikkat edilir.
T.4.3.16. Okuduğu metnin konusunu belirler.
T.4.3.17. Metnin ana fikri/ana duygusunu belirler.
T.4.3.18. Okuduğu metinle ilgili soruları cevaplar.
T.4.3.19. Metinle ilgili sorular sorar.
T.4.3.20. Okuduğu metinlerdeki hikâye unsurlarını belirler.
Metnin konusu, olay örgüsü, mekân, zaman şahıs ve varlık kadrosu unsurlarına değinilir.
T.4.3.21. Okuduğu metnin içeriğine uygun başlık belirler.
T.4.3.22. Şekil, sembol ve işaretlerin anlamlarını kavrar.
Haritalar, medya işaretleri ve sembolleri üzerinde durulur.
T.4.3.23. Metin türlerini ayırt eder.
Hikâye edici, bilgilendirici metinler ve şiir türünden örneklere yer verilerek genel, kısa bilgilendirme yapılır.
T.4.3.24. Hikâye edici ve bilgilendirici metinleri oluşturan ögeleri tanır.
Giriş, gelişme ve sonuç/serim, düğüm ve çözüm bölümleri hakkında kısa bilgi verilir.
T.4.3.26. Metindeki gerçek ve hayalî ögeleri ayırt eder.
4.3.27. Okuduğu metindeki kahramanların özelliklerini karşılaştırır.
Kahramanların fiziksel ve kişilik özelliklerinin karşılaştırılması sağlanır.
T.4.3.28. Okudukları ile ilgili çıkarımlar yapar.
- a) Neden-sonuç, karşılaştırma, benzetme, örneklendirme gibi çıkarımlar yapılması sağlanır.
- b) Öğrenciler metinde işaret edilen problem durumlarını tespit etmeleri ve bunlara farklı çözüm yolları bulmaları için teşvik edilir.
- c) Yazarın olaylara bakış açısını belirlemesi sağlanır.
T.4.3.29. Görsellerle okuduğu metnin içeriğini ilişkilendirir.
Görsellerin metinde aktarılan anlama nasıl katkı sağladığını (duygu oluşturma, kahramanların veya yerlerin özelliklerini vurgulama vb.) açıklaması ve yorumlaması sağlanır.
T.4.3.30. Metindeki renkli, altı çizili, koyu ifadelerin önemli noktaları vurguladığını kavrar.
T.4.3.31. Metinler arasında karşılaştırma yapar.
Metinlerin konuları ve karakterleri açısından karşılaştırılması sağlanır.
T.4.3.32. Kısa ve basit dijital metinlerdeki mesajı kavrar.
Elektronik posta ve sosyal medya içeriklerine (tebrik, ilan ve duyuru mesajları vb.) yer verilir.
4.3.33. Medya metinlerini değerlendirir.
Farklı türdeki medya metinlerinin (reklam amaçlı el ilanları, web siteleri, seyahat broşürleri, el kitapları, bloglar vb.) amacı ve hedef kitlesi hakkında görüş bildirilmesi sağlanır.
T.4.3.34. Grafik, tablo ve çizelgelerle ilgili soruları cevaplar.
T.4.3.35. Bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
Bilgiye erişmek için basılı ve dijital içeriklerdeki içindekiler ve sözlük bölümünden nasıl yararlanılacağına ilişkin bilgi verilir.
T.4.3.36. Bilgi kaynaklarının güvenilirliğini sorgular.
Yazılı kaynakların (dergi, kitap, broşür, gazete vb.) incelenmesi ve değerlendirilmesi sağlanır.
T.4.3.37. Okuduğu metindeki olaylara ilişkin düşüncelerini ifade eder.