Temalar ve Kazanımlar
YILDIZ ÖYKÜLERİ
Öğretim Programıyla İlişkilendirilebilecek Ana İzlekler (Temalar): Erdemler, birey ve toplum, iletişim, kişisel gelişim, zaman ve mekân, duygular, sanat.
Öğretim Programıyla İlişkilendirilebilecek Alt İzlekler (Temalar): ahlak, alçak gönüllülük, azim, cömertlik, dayanışma, dostluk, dürüstlük, güven, iyilikseverlik, kardeşlik, merhamet, paylaşma, sabır, sadakat, saygı, sevgi, vefa, vicdanlı olmak, yardımlaşma, aile, adalet, bireysel farklılıklar, empati, eşitlik, hukuk, toplumsal kurallar, vatandaşlık, aile iletişimi, etkili iletişim, iletişim becerileri, insanlarla iletişim, başarı, beceri, çalışkanlık, çatışma yönetimi, empati, girişimcilik, karar verme, kendini tanıma, kişilik tipleri, öz denetim, öz eleştiri, öz güven, öz saygı, sorumluluk, bağışlama, beğenme, duygu yönetimi, heyecan, kaygı, kıskançlık, korku, mutluluk, özlem, sevgi, sitem, takdir etme, umut, üzüntü, veda.
KAZANIMLAR
T.2.3. OKUMA
Akıcı Okuma
T.2.3.1. Okuma materyallerindeki temel bölümleri tanır.
Okuma materyallerindeki içindekiler ve sözlük bölümleri tanıtılarak işlevlerine değinilir.
T.2.3.2. Noktalama işaretlerine dikkat ederek okur.
T.2.3.3. Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okur.
T.2.3.5. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
T.2.3.6. Okuma stratejilerini uygular.
Öğrencilerin sesli ve sessiz okuma yapmaları sağlanır.
Söz Varlığı
T.2.3.7. Görselden/görsellerden hareketle bilmediği kelimeleri ve anlamlarını tahmin eder.
- a) Resimli sözlük, sözlük, kelime haritası, kelime kartları ve benzer araçlardan yararlanılır.
- b) Öğrencilerin yeni öğrendikleri kelime ve kelime gruplarından sözlük oluşturmaları sağlanır.
T.2.3.8. Kelimelerin zıt anlamlılarını tahmin eder.
T.2.3.9. Kelimelerin eş anlamlılarını tahmin eder.
Anlama
T.2.3.10. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
T.2.3.11. Görsellerden hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
2.3.12. Okuduklarını ana hatlarıyla anlatır.
Olayların oluş sırasına göre anlatılmasına dikkat edilir.
T.2.3.13. Okuduğu metnin konusunu belirler.
T.2.3.14. Okuduğu metinle ilgili soruları cevaplar.
T.2.3.15. Okuduğu metnin içeriğine uygun başlık/başlıklar belirler.
T.2.3.16. Metin türlerini tanır.
Örneklerle desteklenerek düzyazı ve şiir hakkında kısa bilgi verilir.
T.2.3.17. Okuduğu metindeki hikâye unsurlarını belirler.
Metnin şahıs ve varlık kadrosu unsurlarına değinilir.
T.2.3.18. Yazılı yönergeleri kavrar.
Görsellerle desteklenerek kısa ve basit yemek tarifleri ile çocuk oyunları yönergelerinden faydalanılır.
T.3.3. OKUMA
Akıcı Okuma
T.3.3.1. Okuma materyallerindeki temel bölümleri tanır.
Okuma materyallerindeki içindekiler, sözlük ve kaynakça bölümleri tanıtılarak kısaca işlevlerine değinilir.
T.3.3.2. Noktalama işaretlerine dikkat ederek okur.
T.3.3.3. Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okur.
T.3.3.5. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
T.3.3.6. Okuma stratejilerini uygular.
Öğrencilerin sesli, sessiz ve tahmin ederek okuma yapmaları sağlanır.
Söz Varlığı
T.3.3.7. Görselden/görsellerden hareketle bilmediği kelimelerin anlamlarını tahmin eder.
- a) Resimli sözlük, kavram haritası, sözlük, deyimler ve atasözleri sözlüğü ve benzer araçlardan yararlanılır.
- b) Öğrencilerin yeni öğrendikleri kelime ve kelime gruplarından sözlük oluşturmaları sağlanır.
T.3.3.8. Kelimelerin zıt anlamlılarını bulur.
T.3.3.9. Kelimelerin eş anlamlılarını bulur.
T.3.3.10. Eş sesli kelimelerin anlamlarını ayırt eder.
Anlama
T.3.3.11. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
T.3.3.12. Görsellerden hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
T.3.3.13. Okuduklarını ana hatlarıyla anlatır.
Olayların oluş sırasına göre anlatılması sağlanır.
T.3.3.14. Okuduğu metnin konusunu belirler.
T.3.3.15. Metnin ana fikri/ana duygusunu belirler.
T.3.3.16. Okuduğu metinle ilgili soruları cevaplar.
T.3.3.17. Metinle ilgili sorular sorar.
T.3.3.18. Okuduğu metindeki hikâye unsurlarını belirler.
Metnin olay örgüsü, mekân, şahıs ve varlık kadrosu unsurlarına değinilir.
T.3.3.19. Okuduğu metnin içeriğine uygun başlık/başlıklar belirler.
T.3.3.20. Metin türlerini ayırt eder.
Hikâye edici, bilgilendirici metin ve şiir hakkında örneklerden yararlanılarak genel kısa bilgiler verilir.
T.3.3.21. Metinleri oluşturan ögeleri tanır.
- a) Başlık ve paragraf hakkında kısa bilgi verilir.
- b) Kıta ve dize hakkında kısa bilgi verilir.
T.3.3.22. Kısa ve basit dijital metinlerdeki mesajı kavrar.
Elektronik posta ve sosyal medya içeriklerine (davet, teşekkür mesajları vb.) yer verilir.
T.3.3.23. Metindeki gerçek ve hayalî ögeleri ayırt eder.
T.3.3.24. Okudukları ile ilgili çıkarımlar yapar.
- a) Metindeki problem durumlarının tespit edilmesi ve bunlara farklı çözüm yolları bulunması sağlanır.
- b) Metindeki durumlarla kendi yaşantıları arasında ilişki kurmaları teşvik edilir.
T.3.3.25. Görsellerle okuduğu metnin içeriğini ilişkilendirir.
Görsel ve konu arasındaki ilişki vurgulanır.
T.3.3.26. Şekil, sembol ve işaretlerin anlamlarını kavrar.
Bilişim teknolojileri (bilgisayar, tablet) ve iletişim araçlarında kullanılan şekil ve semboller üzerinde durulur.
T.3.3.27. Yazılı yönergeleri kavrar.
Harita, ilan, afiş, ürün etiketi, kullanım kılavuzu gibi materyallerden faydalanılır.
T.3.3.28. Tablo ve grafiklerde yer alan bilgilere ilişkin soruları cevaplar.
T.4.3. OKUMA
Akıcı Okuma
T.4.3.1. Noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli ve sessiz okur.
T.4.3.2. Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okur.
T.4.3.4. Metinleri türün özelliklerine uygun biçimde okur.
Hikâye edici ve bilgilendirici metinler ile şiir okutulur.
T.4.3.5. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
T.4.3.6 Okuma stratejilerini uygular.
Öğrencilerin sesli, sessiz, tahmin ederek ve soru sorarak okuma yapmaları sağlanır.
Söz Varlığı
T.4.3.7. Kelimelerin zıt anlamlılarını bulur.
T.4.3.8. Kelimelerin eş anlamlılarını bulur.
T.4.3.9. Eş sesli kelimelerin anlamlarını ayırt eder.
T.4.3.10. Okuduğu metindeki gerçek, mecaz ve terim anlamlı sözcükleri belirler.
T.4.3.11. Deyim ve atasözlerinin metnin anlamına katkısını kavrar.
T.4.3.12. Bağlamdan yararlanarak bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını tahmin eder.
- a) Öğrencilerin tahmin ettikleri kelime ve kelime gruplarının anlamlarını sözlüklerden kontrol etmeleri sağlanır.
- b) Öğrencilerin yeni öğrendikleri kelime ve kelime gruplarından sözlük oluşturmaları sağlanır.
Anlama
T.4.3.13. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
T.4.3.14. Görsellerden ve başlıktan hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
T.4.3.15. Okuduklarını ana hatlarıyla anlatır.
Olayların oluş sırasına göre anlatılmasına dikkat edilir.
T.4.3.16. Okuduğu metnin konusunu belirler.
T.4.3.17. Metnin ana fikri/ana duygusunu belirler.
T.4.3.18. Okuduğu metinle ilgili soruları cevaplar.
T.4.3.19. Metinle ilgili sorular sorar.
T.4.3.20. Okuduğu metinlerdeki hikâye unsurlarını belirler.
Metnin konusu, olay örgüsü, mekân, zaman şahıs ve varlık kadrosu unsurlarına değinilir.
T.4.3.21. Okuduğu metnin içeriğine uygun başlık belirler.
T.4.3.22. Şekil, sembol ve işaretlerin anlamlarını kavrar.
Haritalar, medya işaretleri ve sembolleri üzerinde durulur.
T.4.3.23. Metin türlerini ayırt eder.
Hikâye edici, bilgilendirici metinler ve şiir türünden örneklere yer verilerek genel, kısa bilgilendirme yapılır.
T.4.3.24. Hikâye edici ve bilgilendirici metinleri oluşturan ögeleri tanır.
Giriş, gelişme ve sonuç/serim, düğüm ve çözüm bölümleri hakkında kısa bilgi verilir.
T.4.3.26. Metindeki gerçek ve hayalî ögeleri ayırt eder.
4.3.27. Okuduğu metindeki kahramanların özelliklerini karşılaştırır.
Kahramanların fiziksel ve kişilik özelliklerinin karşılaştırılması sağlanır.
T.4.3.28. Okudukları ile ilgili çıkarımlar yapar.
- a) Neden-sonuç, karşılaştırma, benzetme, örneklendirme gibi çıkarımlar yapılması sağlanır.
- b) Öğrenciler metinde işaret edilen problem durumlarını tespit etmeleri ve bunlara farklı çözüm yolları bulmaları için teşvik edilir.
- c) Yazarın olaylara bakış açısını belirlemesi sağlanır.
T.4.3.29. Görsellerle okuduğu metnin içeriğini ilişkilendirir.
Görsellerin metinde aktarılan anlama nasıl katkı sağladığını (duygu oluşturma, kahramanların veya yerlerin özelliklerini vurgulama vb.) açıklaması ve yorumlaması sağlanır.
T.4.3.30. Metindeki renkli, altı çizili, koyu ifadelerin önemli noktaları vurguladığını kavrar.
T.4.3.31. Metinler arasında karşılaştırma yapar.
Metinlerin konuları ve karakterleri açısından karşılaştırılması sağlanır.
T.4.3.32. Kısa ve basit dijital metinlerdeki mesajı kavrar.
Elektronik posta ve sosyal medya içeriklerine (tebrik, ilan ve duyuru mesajları vb.) yer verilir.
4.3.33. Medya metinlerini değerlendirir.
Farklı türdeki medya metinlerinin (reklam amaçlı el ilanları, web siteleri, seyahat broşürleri, el kitapları, bloglar vb.) amacı ve hedef kitlesi hakkında görüş bildirilmesi sağlanır.
T.4.3.34. Grafik, tablo ve çizelgelerle ilgili soruları cevaplar.
T.4.3.35. Bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
Bilgiye erişmek için basılı ve dijital içeriklerdeki içindekiler ve sözlük bölümünden nasıl yararlanılacağına ilişkin bilgi verilir.
T.4.3.36. Bilgi kaynaklarının güvenilirliğini sorgular.
Yazılı kaynakların (dergi, kitap, broşür, gazete vb.) incelenmesi ve değerlendirilmesi sağlanır.
T.4.3.37. Okuduğu metindeki olaylara ilişkin düşüncelerini ifade eder.
5.Sınıf
Okuma T.5.3.1. Noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli ve sessiz okur.
Okuma T.5.3.2. Metni türün özelliklerine uygun biçimde okur.
Okuma T.5.3.3. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
Okuma T.5.3.4. Okuma stratejilerini kullanır.
Söz Varlığı T.5.3.5. Bağlamdan yararlanarak bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını tahmin eder.
Söz Varlığı T.5.3.6. Deyim ve atasözlerinin metne katkısını belirler.
Söz Varlığı T.5.3.7. Kelimelerin eş anlamlılarını bulur.
Söz Varlığı T.5.3.8. Kelimelerin zıt anlamlılarını bulur.
Söz Varlığı T.5.3.9. Eş sesli kelimelerin anlamlarını ayırt eder.
Söz Varlığı T.5.3.10. Kökleri ve ekleri ayırt eder.
Anlama T.5.3.12. Metin türlerini ayırt eder. Hikâye, fabl, masal, haber metni türleri tanıtılır. Metin türleri ile ilgili ayrıntılı bilgi verilmez.
Anlama T.5.3.13. Okuduklarını özetler.
Anlama T.5.3.14. Metnin ana fikrini/ana duygusunu belirler.
Anlama T.5.3.15. Metinde ele alınan sorunlara farklı çözümler üretir.
Anlama T.5.3.16. Metindeki hikâye unsurlarını belirler. Olay örgüsü, mekân, zaman, şahıs ve varlık kadrosu, anlatıcı vb. gibi hikâye unsurları üzerinde durulur.
Anlama T.5.3.17. Metni yorumlar.
Anlama T.5.3.18. Metinle ilgili sorular sorar.
Anlama T.5.3.19. Metinle ilgili sorulara cevap verir.
Anlama T.5.3.20. Metnin konusunu belirler.
Anlama T.5.3.21. Görsellerden ve başlıktan hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder. T.5.3.22. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
Anlama T.5.3.23. Metinde önemli noktaların vurgulanış biçimlerini kavrar.
Anlama T.5.3.24. Okuduğu metnin içeriğine uygun başlık/başlıklar belirler.
Anlama T.5.3.25. Medya metinlerini değerlendirir. İnternet, sinema ve televizyonun verdiği iletileri değerlendirmeleri sağlanır.
Anlama T.5.3.26. Metni oluşturan unsurlar arasındaki geçiş ve bağlantı ifadelerinin anlama olan katkısını değerlendirir. Ama, fakat, ancak ve lakin ifadeleri üzerinde durulur.
Anlama T.5.3.27. Metinler arasında karşılaştırma yapar. Metinleri biçim ve tür gibi açılardan karşılaştırmaları sağlanır.
Anlama T.5.3.30. Metindeki gerçek ve kurgusal unsurları ayırt eder.
Anlama T.5.3.31. Okudukları ile ilgili çıkarımlarda bulunur. Neden-sonuç, amaç-sonuç, koşul, karşılaştırma, benzetme, örneklendirme, duygu belirten ifadeler, abartma, nesnel ve öznel çıkarımlar üzerinde durulur.
Anlama T.5.3.32. Metindeki söz sanatlarını tespit eder. Benzetme (teşbih) ve kişileştirme (teşhis) söz sanatları verilir.
Anlama T.5.3.33. Okuduğu metindeki gerçek, mecaz ve terim anlamlı sözcükleri ayırt eder.
Anlama T.5.3.34. Grafik, tablo ve çizelgeyle sunulan bilgilere ilişkin soruları cevaplar.
Yazma T.5.4.2. Bilgilendirici metin yazar.
Yazma T.5.4.3. Hikâye edici metin yazar.
Yazma T.5.4.4. Yazma stratejilerini uygular.
Yazma T.5.4.5. Büyük harfleri ve noktalama işaretlerini uygun yerlerde kullanır.
Yazma T.5.4.6. Bir işin işlem basamaklarını yazar.
Yazma T.5.4.7. Yazılarını zenginleştirmek için atasözleri, deyimler ve özdeyişler kullanır.
Yazma T.5.4.9. Yazdıklarını düzenler.
Yazma T.5.4.10. Yazdıklarını paylaşır.
Yazma T.5.4.11. Yazılarında ses olaylarına uğrayan kelimeleri doğru kullanır.
Yazma T.5.4.12. Yazdıklarında yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanır.
Yazma T.5.4.13. Formları yönergelerine uygun doldurur.
Yazma T.5.4.14. Kısa metinler yazar. Öğrenciler dilekçe yazmaya teşvik edilir.
Yazma T.5.4.15. Yazdıklarının içeriğine uygun başlık belirler.
Yazma T.5.4.16. Yazılarında uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanır.
6.Sınıf
Okuma T.6.3.1. Noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli ve sessiz okur.
Okuma T.6.3.2. Metni türün özelliklerine uygun biçimde okur. Öğrencilerin seviyelerine uygun, edebî değeri olan şiirleri ve kısa yazıları türünün özelliğine göre okumaları ve ezberlemeleri sağlanır.
Okuma T.6.3.3. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
Okuma T.6.3.4. Okuma stratejilerini kullanır. Sesli, sessiz, tahmin ederek, not alarak, soru sorarak, okuma tiyatrosu ve hızlı okuma gibi yöntem ve teknikleri kullanmaları sağlanır.
Söz Varlığı T.6.3.5. Bağlamdan yararlanarak bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını tahmin eder.
Söz Varlığı T.6.3.6. Deyim ve atasözlerinin metne katkısını belirler.
Söz Varlığı T.6.3.7. Çekim eklerinin işlevlerini ayırt eder. İsim çekim ekleri (çoğul eki, hâl ekleri, iyelik ekleri ve soru eki) üzerinde durulur.
Söz Varlığı T.6.3.8. İsim ve sıfatların metnin anlamına olan katkısını açıklar.
Söz Varlığı T.6.3.9. İsim ve sıfat tamlamalarının metnin anlamına olan katkısını açıklar.
Söz Varlığı T.6.3.10. Edat, bağlaç ve ünlemlerin metnin anlamına olan katkısını açıklar.
Söz Varlığı T.6.3.11. Basit, türemiş ve birleşik kelimeleri ayırt eder.
Söz Varlığı T.6.3.12. Zamirlerin metnin anlamına olan katkısını açıklar.
Söz Varlığı T.6.3.13. Metni oluşturan unsurlar arasındaki geçiş ve bağlantı ifadelerinin anlama olan katkısını değerlendirir. Ama, fakat, ancak, lakin, bununla birlikte ve buna rağmen ifadeleri üzerinde durulur.
Söz Varlığı T.6.3.14. Metindeki söz sanatlarını tespit eder. Konuşturma (intak) ve karşıtlık (tezat) söz sanatları verilir.
Anlama T.6.3.15. Görselden ve başlıktan hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
Anlama T.6.3.16. Okuduklarını özetler.
Anlama T.6.3.17. Metinle ilgili soruları cevaplar. Metin içi ve metin dışı anlam ilişkileri kurulur.
Anlama T.6.3.18. Metinle ilgili sorular sorar.
Anlama T.6.3.19. Metnin konusunu belirler.
Anlama T.6.3.20. Metnin ana fikrini/ana duygusunu belirler.
Anlama T.6.3.21. Metnin içeriğine uygun başlık belirler.
Anlama T.6.3.22. Metindeki hikâye unsurlarını belirler. Olay örgüsü, mekân, zaman, şahıs ve varlık kadrosu, anlatıcı üzerinde durulur.
Anlama T.6.3.23. Metinde ele alınan sorunlara farklı çözümler üretir.
Anlama T.6.3.24. Metnin içeriğini yorumlar.
Anlama T.6.3.25. Metinler arasında karşılaştırma yapar. Metinlerin tema, konu, olay örgüsü ve karakterler açısından karşılaştırılması sağlanır.
Anlama T.6.3.26. Metin türlerini ayırt eder.
Anlama T.6.3.27. Şiirin şekil özelliklerini açıklar. Şiirde kafiye, redif gibi ahenk unsurları üzerinde durulur, bunların türlerine değinilmez.
Anlama T.6.3.28. Metindeki gerçek ve kurgusal unsurları ayırt eder.
Anlama T.6.3.29. Okudukları ile ilgili çıkarımlarda bulunur. Neden-sonuç, amaç-sonuç, koşul, karşılaştırma, benzetme, örneklendirme, duygu belirten ifadeler, abartma üzerinde durulur.
Anlama T.6.3.30. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
Anlama T.6.3.31. Metinde önemli noktaların vurgulanış biçimlerini kavrar.
Yazma T.6.4.3. Hikâye edici metin yazar.
Yazma T.6.4.4. Yazma stratejilerini uygular. Güdümlü, serbest, kontrollü, tahminde bulunma, metin tamamlama, bir metni kendi kelimeleri ile yeniden oluşturma, boşluk doldurma, grup olarak yazma gibi yöntem ve tekniklerin kullanılması sağlanır.
Yazma T.6.4.5. Anlatımı desteklemek için grafik ve tablo kullanır.
Yazma T.6.4.6. Bir işi işlem basamaklarına göre yazar.
Yazma T.6.4.7. Yazılarını zenginleştirmek için atasözleri, deyimler ve özdeyişler kullanır.
Yazma T.6.4.8. Yazdıklarının içeriğine uygun başlık belirler.
Yazma T.6.4.9. Yazılarında uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanır. Ama, fakat, ancak, lakin, bununla birlikte ve buna rağmen ifadelerinin kullanılması sağlanır.
Yazma T.6.4.10. Yazdıklarını düzenler.
Yazma T.6.4.11. Yazdıklarını paylaşır. Öğrenciler yazdıklarını sınıf ve okul panosu ile sosyal medyada paylaşmaya teşvik edilir.
Yazma T.6.4.12. Yazdıklarında yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanır.
Yazma T.6.4.13. Formları yönergelerine uygun doldurur.
Yazma T.6.4.14. Kısa metinler yazar.
7.Sınıf
Okuma T.7.3.1. Noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli ve sessiz okur.
Okuma T.7.3.2. Metni türün özelliklerine uygun biçimde okur. Öğrencilerin seviyelerine uygun, edebî değeri olan şiirleri ve kısa yazıları türünün özelliğine göre okumaları ve ezberlemeleri sağlanır.
Okuma T.7.3.3. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
Okuma T.7.3.4. Okuma stratejilerini kullanır. Göz atarak, özetleyerek, not alarak, işaretleyerek ve tartışarak okuma gibi yöntem ve teknikleri kullanmaları sağlanır.
Söz Varlığı T.7.3.5. Bağlamdan hareketle bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını tahmin eder.
Söz Varlığı T.7.3.6. Deyim ve atasözlerinin metne katkısını belirler.
Söz Varlığı T.7.3.7. Metni oluşturan unsurlar arasındaki geçiş ve bağlantı ifadelerinin anlama olan katkısını değerlendirir. Oysaki, başka bir deyişle, özellikle, ilk olarak ve son olarak ifadeleri üzerinde durulur. T.7.3.8. Metindeki söz sanatlarını tespit eder.
Söz Varlığı T.7.3.9. Çekim eklerinin işlevlerini ayırt eder. Fiil çekim ekleri (kip ve kişi ekleri) üzerinde durulur. T.7.3.10. Basit, türemiş ve birleşik fiilleri ayırt eder.
Söz Varlığı T.7.3.11. Zarfların metnin anlamına olan katkısını açıklar.
Söz Varlığı T.7.3.12. Fiillerin anlam özelliklerini fark eder. İş (kılış), oluş ve durum fiillerinin anlam özellikleri üzerinde durulur.
Söz Varlığı T.7.3.13. Anlatım bozukluklarını tespit eder.
Anlama T.7.3.14. Görsellerden ve başlıktan hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder. Anlama T.7.3.15. Okuduklarını özetler.
Anlama T.7.3.16. Metnin konusunu belirler.
Anlama T.7.3.17. Metnin ana fikrini/ana duygusunu belirler.
Anlama T.7.3.18. Metindeki yardımcı fikirleri belirler.
Anlama T.7.3.19. Metinle ilgili soruları cevaplar.
Anlama T.7.3.20. Metinle ilgili sorular sorar.
Anlama T.7.3.21. Metindeki hikâye unsurlarını belirler. Olay örgüsü, mekân, zaman, şahıs ve varlık kadrosu, anlatıcı üzerinde durulur.
Anlama T.7.3.22. Metnin içeriğini yorumlar.
Anlama T.7.3.23. Metnin içeriğine uygun başlık/başlıklar belirler.
Anlama T.7.3.24. Metinde ele alınan sorunlara farklı çözümler üretir.
Anlama T.7.3.25. Metinler arasında karşılaştırma yapar. Bakış açısı ve mesajlar karşılaştırılır.
Anlama T.7.3.26. Metindeki gerçek ve kurgusal unsurları ayırt eder.
Anlama T.7.3.27. Metinde önemli noktaların vurgulanış biçimlerini kavrar. Altını çizmenin, koyu veya italik yazmanın, renklendirmenin, farklı punto veya font kullanmanın işlevi vurgulanır.
Anlama T.7.3.28. Okudukları ile ilgili çıkarımlarda bulunur. Metinlerdeki neden-sonuç, amaç-sonuç, koşul, karşılaştırma, benzetme, örneklendirme, duygu belirten ifadeler ve abartma üzerinde durulur. Anlama T.7.3.29. Metin türlerini ayırt eder.
Anlama T.7.3.30. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
Anlama T.7.3.36. Metindeki anlatım biçimlerini belirler.
Anlama T.7.3.37. Metinde kullanılan düşünceyi geliştirme yollarını belirler.
Anlama T.7.3.38. Metindeki iş ve işlem basamaklarını kavrar.
Yazma T.7.4.3. Hikâye edici metin yazar.
Yazma T.7.4.4. Yazma stratejilerini uygular. Not alma, özet çıkarma, serbest, kontrollü, kelime ve kavram havuzundan seçerek yazma, bir metinden hareketle yazma ve duyulardan hareketle yazma gibi yöntem ve tekniklerin kullanılması sağlanır.
Yazma T.7.4.5. Anlatımı desteklemek için grafik ve tablo kullanır.
Yazma T.7.4.6. Bir işi işlem basamaklarına göre yazar.
Yazma T.7.4.7. Yazılarını zenginleştirmek için atasözleri, deyimler ve özdeyişler kullanır.
Yazma T.7.4.8. Yazılarında anlatım biçimlerini kullanır.
Yazma T.7.4.9. Yazdıklarında yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanır.
Yazma T.7.4.10. Formları yönergelerine uygun doldurur.
Yazma T.7.4.11. Kısa metinler yazar. Haber metni ve/veya anı yazmaya teşvik edilir.
Yazma T.7.4.12. Yazdıklarının içeriğine uygun başlık belirler.
Yazma T.7.4.13. Ek fiili işlevlerine uygun olarak kullanır.
Yazma T.7.4.14. Araştırmalarının sonuçlarını yazılı olarak sunar.
Yazma T.7.4.15. Yazılarında geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanır. Oysaki, başka bir deyişle, özellikle, ilk olarak ve son olarak ifadelerini kullanmaları sağlanır.
Yazma T.7.4.16. Yazdıklarını düzenler. Anlama dayalı anlatım bozuklukları bakımından yazdıklarını gözden geçirmesi ve düzeltmesi sağlanır. Sınıf düzeyine uygun yazım ve noktalama kuralları ile sınırlı tutulur.
Yazma T.7.4.17. Yazdıklarını paylaşır.
8.Sınıf
Okuma T.8.3.1. Noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli ve sessiz okur.
Okuma T.8.3.2. Metni türün özelliklerine uygun biçimde okur. Öğrencilerin seviyelerine uygun, edebî değeri olan şiirleri ve kısa yazıları türünün özelliğine göre okumaları ve ezberlemeleri sağlanır.
Okuma T.8.3.3. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
Okuma T.8.3.4. Okuma stratejilerini kullanır. Göz atarak, özetleyerek, not alarak, tartışarak ve eleştirerek okuma gibi yöntem ve teknikleri kullanmaları sağlanır.
Söz Varlığı T.8.3.5. Bağlamdan yararlanarak bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını tahmin eder.
Söz Varlığı T.8.3.6. Deyim, atasözü ve özdeyişlerin metne katkısını belirler.
Söz Varlığı T.8.3.7. Metindeki söz sanatlarını tespit eder. Benzetme (teşbih), kişileştirme (teşhis), konuşturma (intak) ve karşıtlık(tezat), abartma (mübalağa) söz sanatlarının belirlenmesi sağlanır.
Söz Varlığı T.8.3.8. Metindeki anlatım bozukluklarını belirler. Dil bilgisi yönünden anlatım bozuklukları üzerinde durulur.
Söz Varlığı T.8.3.9. Fiilimsilerin cümledeki işlevlerini kavrar. Fiilimsilerin türleri fark ettirilir. Ekler ezberletilmez.
T.8.3.10. Geçiş ve bağlantı ifadelerinin metnin anlamına olan katkısını değerlendirir. Oysaki, başka bir deyişle, özellikle, kısaca, böylece, ilk olarak ve son olarak ifadeleri üzerinde durulur.
Söz Varlığı T.8.3.11. Metindeki anlatım biçimlerini belirler.
Anlama T.8.3.12. Görsel ve başlıktan hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
Anlama T.8.3.13. Okuduklarını özetler.
Anlama T.8.3.14. Metinle ilgili soruları cevaplar. Metin içi ve metin dışı anlam ilişkisi kurulur.
Anlama T.8.3.15. Metinle ilgili sorular sorar.
Anlama T.8.3.16. Metnin konusunu belirler.
Anlama T.8.3.17. Metnin ana fikrini/ana duygusunu belirler.
Anlama T.8.3.18. Metindeki yardımcı fikirleri belirler.
Anlama T.8.3.19. Metnin içeriğine uygun başlık/başlıklar belirler.
Anlama T.8.3.20.Okuduğu metinlerdeki hikâye unsurlarını belirler. Olay örgüsü, mekân, zaman, şahıs ve varlık kadrosu, anlatıcı üzerinde durulur.
Anlama T.8.3.21. Metnin içeriğini yorumlar.
Anlama T.8.3.22. Metinde ele alınan sorunlara farklı çözümler üretir.
Anlama T.8.3.23. Metinler arasında karşılaştırma yapar. Aynı metnin çeviri, farklı baskı vb. özellikleri itibarıyla karşılaştırılması sağlanır.
Anlama T.8.3.24. Metindeki gerçek ve kurgusal unsurları ayırt eder.
Anlama T.8.3.25. Okudukları ile ilgili çıkarımlarda bulunur. Neden-sonuç, amaç-sonuç, koşul, karşılaştırma, benzetme, örneklendirme, abartma, nesnel, öznel ve duygu belirten ifadeler üzerinde durulur. T.8.3.26. Metin türlerini ayırt eder.
Anlama T.8.3.27. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
Anlama T.8.3.28. Metinde önemli noktaların vurgulanış biçimlerini kavrar.
Anlama T.8.3.34. Okuduklarında kullanılan düşünceyi geliştirme yollarını belirler.
Yazma T.8.4.3. Hikâye edici metin yazar.
Yazma T.8.4.4. Yazma stratejilerini uygular. Not alma, özet çıkarma, eleştirel, yaratıcı, serbest, kelime ve kavram havuzundan seçerek yazma, bir metinden ve duyulardan hareketle yazma gibi yöntem ve tekniklerin kullanılması sağlanır.
Yazma T.8.4.5. Anlatımı desteklemek için grafik ve tablo kullanır.
Yazma T.8.4.6. Bir işi işlem basamaklarına göre yazar.
Yazma T.8.4.7. Yazılarını zenginleştirmek için atasözleri, deyimler ve özdeyişler kullanır.
Yazma T.8.4.8. Yazılarında mizahi ögeler kullanır.
Yazma T.8.4.9. Yazılarında anlatım biçimlerini kullanır.
Yazma T.8.4.10. Yazdıklarında yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanır.
Yazma T.8.4.11. Formları yönergelerine uygun doldurur.
Yazma T.8.4.12. Kısa metinler yazar. Haber metni, günlük ve anı yazmaya teşvik edilir.
Yazma T.8.4.13. Yazdıklarının içeriğine uygun başlık belirler.
Yazma T.8.4.14. Araştırmalarının sonuçlarını yazılı olarak sunar.
Yazma T.8.4.15. Yazılarında uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanır. Oysaki, başka bir deyişle, özellikle, ilk olarak ve son olarak ifadelerinin kullanılması sağlanır.
Yazma T.8.4.16. Yazdıklarını düzenler. Dil bilgisine dayalı anlatım bozuklukları bakımından yazdıklarını gözden geçirmesi ve düzeltmesi sağlanır. Sınıf düzeyine uygun yazım ve noktalama kuralları ile sınırlı tutulur.
Yazma T.8.4.17. Yazdıklarını paylaşır.
Yazma T.8.4.18. Cümlenin ögelerini ayırt eder.
T8.3. YAZMA
T8.3.1.6. Ana fikri ve konuyu bir bütünlük içinde sunmak için metnin bölümlerini birbiriyle ilişkilendirir.