Temalar ve Kazanımlar
BİR DAMLA BAL
Öğretim Programıyla İlişkilendirilebilecek Ana Temalar:
Erdemler, birey ve toplum, iletişim, hak ve özgürlükler, duygular, vatandaşlık.
Öğretim Programıyla İlişkilendirilebilecek Alt Temalar:
Ahlak, dayanışma, iyilikseverlik, kardeşlik, merhamet, sabır, saygı, sevgi, vefa, vicdanlı olmak, yardımlaşma, aile, insan ilişkileri, kültürel miras, mekânlar, adalet, barış, dayanışma, devlet, kardeşlik, komşuluk ilişkileri, toplumsal kurallar, vatandaşlık, diğer canlılarla iletişim, iletişim becerileri, insanlarla iletişim, bireysel haklar, demokrasi, eşitlik, hakkını savunma, insan hakları, merhamet, temel hak ve özgürlükler, adalet, göç.
KAZANIMLAR
2.SINIF
T.2.3. OKUMA
Akıcı Okuma
T.2.3.1. Okuma materyallerindeki temel bölümleri tanır.
Okuma materyallerindeki içindekiler ve sözlük bölümleri tanıtılarak işlevlerine değinilir.
T.2.3.2. Noktalama işaretlerine dikkat ederek okur.
T.2.3.3. Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okur.
T.2.3.5. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
T.2.3.6. Okuma stratejilerini uygular.
Öğrencilerin sesli ve sessiz okuma yapmaları sağlanır.
Söz Varlığı
T.2.3.7. Görselden/görsellerden hareketle bilmediği kelimeleri ve anlamlarını tahmin eder.
- a) Resimli sözlük, sözlük, kelime haritası, kelime kartları ve benzer araçlardan yararlanılır.
- b) Öğrencilerin yeni öğrendikleri kelime ve kelime gruplarından sözlük oluşturmaları sağlanır.
T.2.3.8. Kelimelerin zıt anlamlılarını tahmin eder.
T.2.3.9. Kelimelerin eş anlamlılarını tahmin eder.
Anlama
T.2.3.10. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
T.2.3.11. Görsellerden hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
2.3.12. Okuduklarını ana hatlarıyla anlatır.
Olayların oluş sırasına göre anlatılmasına dikkat edilir.
T.2.3.13. Okuduğu metnin konusunu belirler.
T.2.3.14. Okuduğu metinle ilgili soruları cevaplar.
T.2.3.15. Okuduğu metnin içeriğine uygun başlık/başlıklar belirler.
T.2.3.16. Metin türlerini tanır.
Örneklerle desteklenerek düzyazı ve şiir hakkında kısa bilgi verilir.
T.2.3.17. Okuduğu metindeki hikâye unsurlarını belirler.
Metnin şahıs ve varlık kadrosu unsurlarına değinilir.
T.2.3.18. Yazılı yönergeleri kavrar.
Görsellerle desteklenerek kısa ve basit yemek tarifleri ile çocuk oyunları yönergelerinden faydalanılır.
T.2.4. YAZMA
T.2.4.1. Anlamlı ve kurallı cümleler yazar.
T.2.4.2. Şiir yazar.
T.2.4.3. Kısa metinler yazar.
T.2.4.4. Kısa yönergeler yazar.
Öğrencilerin basit yemek tarifi ile çocuk oyunu yönergeleri yazmaları sağlanır.
T.2.4.5. Yazılarını görsel unsurlarla destekler.
T.2.4.6. Formları yönergelerine uygun doldurur.
Kimlik bilgilerini (adı, soyadı, doğum yeri, doğum tarihi vb.) içeren formları doldurmaları sağlanır.
T.2.4.7. Yazdıklarının içeriğine uygun başlık belirler.
T.2.4.8. Büyük harf ve noktalama işaretlerini uygun yerlerde kullanır.
- a) Büyük harflerin adres yazımında, bayram isimleri (Cumhuriyet Bayramı, Kurban Bayramı vb.) ve tarihlerin (29 Mayıs 1453 vb.) yazımında kullanıldığı belirtilir.
- b) Nokta, virgül, ünlem, soru işareti, kısa çizgi, konuşma çizgisi ve kesme işaretlerinin yaygın kullanılan işlevleri üzerinde durulur.
T.2.4.9. Harfler, kelimeler ve cümleler arasında uygun boşluklar bırakır.
T.2.4.10. Yazdıklarını düzenler.
Öğrencilerin yazdıklarını harf hatası, hece eksikliği ile yazım ve noktalama kuralları açısından gözden geçirmeleri ve düzenlemeleri sağlanır.
T.2.4.11. Yazdıklarını paylaşır.
Öğrenciler yazdıklarını sınıf içinde okumaları, okul veya sınıf panosunda sergilemeleri için teşvik edilir.
Öğrencilere yazdıklarını sınıf içinde okumaları konusunda ısrar edilmemelidir.
T.2.4.12. Yazma çalışmaları yapar.
- a) Dikte, bakarak ve serbest yazma çalışmaları yaptırılır.
- b) Yazma düzenine, sayfanın tamamının kullanılmasına ve temizliğine dikkat edilmesi gerektiği vurgulanır.
T.2.4.13. Soru ekini kuralına uygun yazar.
T.2.4.14. Yazma stratejilerini uygular.
3.SINIF
T.3.3. OKUMA
Akıcı Okuma
T.3.3.1. Okuma materyallerindeki temel bölümleri tanır.
Okuma materyallerindeki içindekiler, sözlük ve kaynakça bölümleri tanıtılarak kısaca işlevlerine değinilir.
T.3.3.2. Noktalama işaretlerine dikkat ederek okur.
T.3.3.3. Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okur.
T.3.3.5. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
T.3.3.6. Okuma stratejilerini uygular.
Öğrencilerin sesli, sessiz ve tahmin ederek okuma yapmaları sağlanır.
Söz Varlığı
T.3.3.7. Görselden/görsellerden hareketle bilmediği kelimelerin anlamlarını tahmin eder.
- a) Resimli sözlük, kavram haritası, sözlük, deyimler ve atasözleri sözlüğü ve benzer araçlardan yararlanılır.
- b) Öğrencilerin yeni öğrendikleri kelime ve kelime gruplarından sözlük oluşturmaları sağlanır.
T.3.3.8. Kelimelerin zıt anlamlılarını bulur.
T.3.3.9. Kelimelerin eş anlamlılarını bulur.
T.3.3.10. Eş sesli kelimelerin anlamlarını ayırt eder.
Anlama
T.3.3.11. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
T.3.3.12. Görsellerden hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
T.3.3.13. Okuduklarını ana hatlarıyla anlatır.
Olayların oluş sırasına göre anlatılması sağlanır.
T.3.3.14. Okuduğu metnin konusunu belirler.
T.3.3.15. Metnin ana fikri/ana duygusunu belirler.
T.3.3.16. Okuduğu metinle ilgili soruları cevaplar.
T.3.3.17. Metinle ilgili sorular sorar.
T.3.3.18. Okuduğu metindeki hikâye unsurlarını belirler.
Metnin olay örgüsü, mekân, şahıs ve varlık kadrosu unsurlarına değinilir.
T.3.3.19. Okuduğu metnin içeriğine uygun başlık/başlıklar belirler.
T.3.3.20. Metin türlerini ayırt eder.
Hikâye edici, bilgilendirici metin ve şiir hakkında örneklerden yararlanılarak genel kısa bilgiler verilir.
T.3.3.21. Metinleri oluşturan ögeleri tanır.
- a) Başlık ve paragraf hakkında kısa bilgi verilir.
- b) Kıta ve dize hakkında kısa bilgi verilir.
T.3.3.22. Kısa ve basit dijital metinlerdeki mesajı kavrar.
Elektronik posta ve sosyal medya içeriklerine (davet, teşekkür mesajları vb.) yer verilir.
T.3.3.23. Metindeki gerçek ve hayalî ögeleri ayırt eder.
T.3.3.24. Okudukları ile ilgili çıkarımlar yapar.
- a) Metindeki problem durumlarının tespit edilmesi ve bunlara farklı çözüm yolları bulunması sağlanır.
- b) Metindeki durumlarla kendi yaşantıları arasında ilişki kurmaları teşvik edilir.
T.3.3.25. Görsellerle okuduğu metnin içeriğini ilişkilendirir.
Görsel ve konu arasındaki ilişki vurgulanır.
T.3.3.26. Şekil, sembol ve işaretlerin anlamlarını kavrar.
Bilişim teknolojileri (bilgisayar, tablet) ve iletişim araçlarında kullanılan şekil ve semboller üzerinde durulur.
T.3.3.27. Yazılı yönergeleri kavrar.
Harita, ilan, afiş, ürün etiketi, kullanım kılavuzu gibi materyallerden faydalanılır.
T.3.3.28. Tablo ve grafiklerde yer alan bilgilere ilişkin soruları cevaplar.
T.3.4. YAZMA
T.3.4.1. Şiir yazar.
T.3.4.2. Kısa metinler yazar.
T.3.4.3. Hikâye edici metin yazar.
- a) Öğrenciler, yazılarında varlıkların niteliklerini bildiren kelimeleri kullanmaları için teşvik edilir.
- b) Olayların oluş sırasına göre yazılması gerektiği vurgulanır.
- c) Öğrenciler yazılarına duygu ve düşüncelerini aktarmaları için teşvik edilir.
T.3.4.4. Yazdıklarının içeriğine uygun başlık belirler.
T.3.4.5. Kısa yönergeler yazar.
Öğrencilerin basit bir etkinlik ve çocuk oyunu yönergesi yazmaları sağlanır.
T.3.4.6. Formları yönergelerine uygun doldurur.
T.3.4.7. Büyük harfleri ve noktalama işaretlerini uygun yerlerde kullanır.
- a) Nokta, virgül, iki nokta, ünlem, tırnak işareti, soru işareti, kısa çizgi, konuşma çizgisi ve kesme işaretinin yaygın kullanılan işlevleri üzerinde durulur.
- b) Kurum adlarının baş harflerinde, dizelerin başında, yer adlarının yazımında büyük harf kullanımı üzerinde durulur.
T.3.4.8. Yazılarında eş sesli kelimeleri anlamlarına uygun kullanır.
T.3.4.9. Yazdıklarını zenginleştirmek için çizim ve görseller kullanır.
T.3.4.10. Görsellerdeki olayları ilişkilendirerek yazı yazar.
T.3.4.11. Yazdıklarını düzenler.
Yapılacak düzenleme çalışması sınıf düzeyine uygun yazım ve noktalama kuralları ile sınırlı tutulur.
T.3.4.12. Yazdıklarını paylaşır.
Öğrenciler yazdıklarını sınıf içinde okumaları, okul veya sınıf panosunda sergilemeleri için teşvik edilir.
Öğrencilere yazdıklarını sınıf içinde okumaları konusunda ısrar edilmemelidir.
T.3.4.13. Harfleri yapısal özelliklerine uygun yazar.
Öğrencilerin yazılarında harfleri asli ve ilave unsurlarına dikkat ederek yazmaları sağlanır.
T.3.4.14. Harflerin yapısal özelliklerine uygun kelime ve cümleler yazar.
Öğrencilerin yazılarında kelimeler arasında uygun boşlukları bırakarak özenli, okunaklı ve düzgün yazmaları yazmaları sağlanır.
T.3.4.15. Harflerin yapısal özelliklerine uygun kısa metinler yazar.
Serbest veya bakarak kısa metinler yazmaları sağlanır.
T.3.4.16. Yazdıklarında yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanır.
T.3.4.17. Yazma stratejilerini uygular.
4.SINIF
T.4.3. OKUMA
Akıcı Okuma
T.4.3.1. Noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli ve sessiz okur.
T.4.3.2. Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okur.
T.4.3.4. Metinleri türün özelliklerine uygun biçimde okur.
Hikâye edici ve bilgilendirici metinler ile şiir okutulur.
T.4.3.5. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
T.4.3.6 Okuma stratejilerini uygular.
Öğrencilerin sesli, sessiz, tahmin ederek ve soru sorarak okuma yapmaları sağlanır.
Söz Varlığı
T.4.3.7. Kelimelerin zıt anlamlılarını bulur.
T.4.3.8. Kelimelerin eş anlamlılarını bulur.
T.4.3.9. Eş sesli kelimelerin anlamlarını ayırt eder.
T.4.3.10. Okuduğu metindeki gerçek, mecaz ve terim anlamlı sözcükleri belirler.
T.4.3.11. Deyim ve atasözlerinin metnin anlamına katkısını kavrar.
T.4.3.12. Bağlamdan yararlanarak bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını tahmin eder.
- a) Öğrencilerin tahmin ettikleri kelime ve kelime gruplarının anlamlarını sözlüklerden kontrol etmeleri sağlanır.
- b) Öğrencilerin yeni öğrendikleri kelime ve kelime gruplarından sözlük oluşturmaları sağlanır.
Anlama
T.4.3.13. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
T.4.3.14. Görsellerden ve başlıktan hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
T.4.3.15. Okuduklarını ana hatlarıyla anlatır.
Olayların oluş sırasına göre anlatılmasına dikkat edilir.
T.4.3.16. Okuduğu metnin konusunu belirler.
T.4.3.17. Metnin ana fikri/ana duygusunu belirler.
T.4.3.18. Okuduğu metinle ilgili soruları cevaplar.
T.4.3.19. Metinle ilgili sorular sorar.
T.4.3.20. Okuduğu metinlerdeki hikâye unsurlarını belirler.
Metnin konusu, olay örgüsü, mekân, zaman şahıs ve varlık kadrosu unsurlarına değinilir.
T.4.3.21. Okuduğu metnin içeriğine uygun başlık belirler.
T.4.3.22. Şekil, sembol ve işaretlerin anlamlarını kavrar.
Haritalar, medya işaretleri ve sembolleri üzerinde durulur.
T.4.3.23. Metin türlerini ayırt eder.
Hikâye edici, bilgilendirici metinler ve şiir türünden örneklere yer verilerek genel, kısa bilgilendirme yapılır.
T.4.3.24. Hikâye edici ve bilgilendirici metinleri oluşturan ögeleri tanır.
Giriş, gelişme ve sonuç/serim, düğüm ve çözüm bölümleri hakkında kısa bilgi verilir.
T.4.3.26. Metindeki gerçek ve hayalî ögeleri ayırt eder.
4.3.27. Okuduğu metindeki kahramanların özelliklerini karşılaştırır.
Kahramanların fiziksel ve kişilik özelliklerinin karşılaştırılması sağlanır.
T.4.3.28. Okudukları ile ilgili çıkarımlar yapar.
- a) Neden-sonuç, karşılaştırma, benzetme, örneklendirme gibi çıkarımlar yapılması sağlanır.
- b) Öğrenciler metinde işaret edilen problem durumlarını tespit etmeleri ve bunlara farklı çözüm yolları bulmaları için teşvik edilir.
- c) Yazarın olaylara bakış açısını belirlemesi sağlanır.
T.4.3.29. Görsellerle okuduğu metnin içeriğini ilişkilendirir.
Görsellerin metinde aktarılan anlama nasıl katkı sağladığını (duygu oluşturma, kahramanların veya yerlerin özelliklerini vurgulama vb.) açıklaması ve yorumlaması sağlanır.
T.4.3.30. Metindeki renkli, altı çizili, koyu ifadelerin önemli noktaları vurguladığını kavrar.
T.4.3.31. Metinler arasında karşılaştırma yapar.
Metinlerin konuları ve karakterleri açısından karşılaştırılması sağlanır.
T.4.3.32. Kısa ve basit dijital metinlerdeki mesajı kavrar.
Elektronik posta ve sosyal medya içeriklerine (tebrik, ilan ve duyuru mesajları vb.) yer verilir.
4.3.33. Medya metinlerini değerlendirir.
Farklı türdeki medya metinlerinin (reklam amaçlı el ilanları, web siteleri, seyahat broşürleri, el kitapları, bloglar vb.) amacı ve hedef kitlesi hakkında görüş bildirilmesi sağlanır.
T.4.3.34. Grafik, tablo ve çizelgelerle ilgili soruları cevaplar.
T.4.3.35. Bilgi kaynaklarını etkili bir şekilde kullanır.
Bilgiye erişmek için basılı ve dijital içeriklerdeki içindekiler ve sözlük bölümünden nasıl yararlanılacağına ilişkin bilgi verilir.
T.4.3.36. Bilgi kaynaklarının güvenilirliğini sorgular.
Yazılı kaynakların (dergi, kitap, broşür, gazete vb.) incelenmesi ve değerlendirilmesi sağlanır.
T.4.3.37. Okuduğu metindeki olaylara ilişkin düşüncelerini ifade eder.
T.4.4. YAZMA
T.4.4.1. Şiir yazar.
T.4.4.2. Bir işin işlem basamaklarına ilişkin yönergeler yazar.
Öğrencilerin bir aletin kullanılma aşamalarını anlatan broşür hazırlamaları, bir oyunun aşamalarını anlatan kitapçık hazırlamaları ya da yol tarifi yazmaları sağlanır.
T.4.4.3. Hikâye edici metin yazar.
- a) Olayların oluş sırasına göre yazılmasının gerekliliği hatırlatılır.
- b) Kişi, olay ve mekân unsurlarının anlatılması sağlanır.
T.4.4.4. Bilgilendirici metin yazar.
- a) Yazdıklarında duygu ve düşüncelerini aktarmaları için teşvik edilir.
- b) Verilen ya da kendi belirledikleri bir konu hakkında araştırma yapmaları sağlanır.
T.4.4.5. Hayalî ögeler barındıran kısa metin yazar.
T.4.4.6. Görselleri ilişkilendirerek bir olayı anlatır.
T.4.4.7. Yazdıklarının içeriğine uygun başlık belirler.
T.4.4.8. Yazdıklarında yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanır.
T.4.4.9. Formları yönergelerine uygun doldurur.
T.4.4.10. Büyük harfleri ve noktalama işaretlerini uygun yerlerde kullanır.
- a) Yay ayraç, üç nokta, eğik çizgi, soru işareti, nokta, virgül, iki nokta, ünlem, tırnak işareti, kısa çizgi, konuşma çizgisi ve kesme işaretinin yaygın kullanılan işlevleri üzerinde durulur.
- b) Kitap, dergi, gezegen ve yıldız adlarının yazımı ile iki noktadan sonra büyük harf kullanıldığı belirtilir.
T.4.4.11. Yazdıklarını düzenler.
- a) Öğrenciler yazdıklarını dil bilgisi ve anlatım bozuklukları yönünden kontrol etmeye teşvik edilir.
- b) Sınıf düzeyine uygun yazım ve noktalama kuralları ile sınırlı tutulur.
T.4.4.12. Yazdıklarını paylaşır.
- a) Öğrenciler yazdıklarını sınıf içinde okumaları, okul veya sınıf panosunda sergilemeleri için teşvik edilir.
Öğrencilere yazdıklarını sınıf içinde okumaları konusunda ısrar edilmemelidir.
- b) Öğrenciler kompozisyon ve şiir yarışmalarına katılmaları için teşvik edilmelidir.
T.4.4.13. Yazılarında eş sesli kelimeleri anlamlarına uygun kullanır.
T.4.4.14. Yazdıklarını zenginleştirmek için çizim, grafik ve görseller kullanır.
T.4.4.16. Kısaltmaları ve kısaltmalara gelen ekleri doğru yazar.
T.4.4.17. Sayıları doğru yazar.
Sayıların harflerle yazımı, birden fazla kelimeden oluşan sayıların yazımı, Romen rakamlarının yazımı üzerinde durulur.
T.4.4.18. Yazılarında bağlaçları kuralına uygun kullanır.
“de” ve “ki” bağlaçlarını doğru yazmaları sağlanır.
T.4.4.19. Yazılarında kelimeleri gerçek, mecaz ve terim anlamları ile kullanır.
T.4.4.20. Harflerin yapısal özelliklerine uygun metin yazar.
Öğrencilerin kendi yazı stillerini oluşturmaları teşvik edilir.
T.4.4.21. Yazma stratejilerini uygular.