Temalar ve Kazanımlar
YULA VE YABAN KEÇİLERİ
Öğretim Programıyla İlişkilendirilebilecek Ana Temalar:
Doğa ve evren, zaman ve mekân, hayvanlar, duygular.
Öğretim Programıyla İlişkilendirilebilecek Alt Temalar:
Merhamet, saygı, sevgi, oyun, aile içi iletişim, gezginler, duygu yönetimi, heyecan, çevre, doğa, dünya, hayal, keşif, merak.
KAZANIMLAR
1. Sınıf
T.1.3. OKUMA
Okumaya Hazırlık
T.1.3.1. Okuma materyalindeki temel bölümleri tanır.
Kitabın ön kapak, arka kapak ve içeriği hakkında kısaca bilgi verilir.
T.1.3.2. Harfi tanır ve seslendirir.
T.1.3.3. Hece ve kelimeleri okur.a
T.1.3.4. Basit ve kısa cümleleri okur.
T.1.3.5. Kısa metinleri okur.
Akıcı Okuma
T.1.3.6. Noktalama işaretlerine dikkat ederek okur.
T.1.3.7. Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okur.
T.1.3.8. Şiir okur.
Kısa şiirleri ve İstiklâl Marşı’nın ilk iki kıtasını okumaları sağlanır.
T.1.3.9. Görsellerden hareketle kelimeleri ve anlamlarını tahmin eder.
Kelime haritası, kelime kartları ve benzer araçlardan yararlanılır.
T.1.3.10. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
T.1.3.11. Kelimelerin zıt anlamlılarını tahmin eder.
T.1.3.12. Okuma stratejilerini uygular.
Öğrencilerin sesli ve sessiz okuma yapmaları sağlanır.
Anlama
T.1.3.13. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
T.1.3.14. Görsellerden hareketle okuyacağı metnin içeriğini tahmin eder.
T.1.3.15. Metinle ilgili soruları cevaplar.
T.1.3.16. Okuduklarını ana hatlarıyla anlatır.
T.1.3.17. Metnin konusunu belirler.
T.1.3.18. Metnin içeriğine uygun başlık/başlıklar belirler.
T.1.3.19. Şekil, sembol ve işaretlerin anlamlarını kavrar.
T.1.4. YAZMA
T.1.4.1. Boyama ve çizgi çalışmaları yapar.
Yazma materyalleri hakkında kısa bilgi verilerek uygun biçimde kullanılması sağlanır.
T.1.4.2. Harfleri tekniğine uygun yazar.
T.1.4.3. Hece ve kelimeler yazar.
T.1.4.4. Rakamları tekniğine uygun yazar.
T.1.4.5. Anlamlı ve kurallı cümleler yazar.
T.1.4.6. Görsellerle ilgili kelime ve cümleler yazar.
T.1.4.7. Harfler, kelimeler ve cümleler arasında uygun boşluklar bırakır.
T.1.4.8. Büyük harfleri ve noktalama işaretlerini uygun şekilde kullanır.
a) Büyük harflerin cümleye başlarken, özel isimleri ve başlıkları yazarken kullanıldığı, örneklerle vurgulanır.
b) Nokta, soru işareti, ünlem işareti, kısa çizgi ve kesme işaretlerinin yaygın kullanılan işlevleri üzerinde durulur.
T.1.4.9. Yazılarını görsel unsurlarla destekler.
T.1.4.10. Yazdıklarını gözden geçirir.
Öğrencilerin yazdıklarını harf hatası, harf ve hece eksikliği, yazım ve noktalama kuralları açısından gözden geçirmeleri ve düzenlemeleri sağlanır.
T.1.4.11. Yazdıklarını paylaşır.
Öğrenciler yazdıklarını sınıf içinde okumaları, okul veya sınıf panosunda sergilemeleri için teşvik edilir.
Öğrencilere yazdıklarını sınıf içinde okumaları konusunda ısrar edilmemelidir.
T.1.4.12. Yazma çalışmaları yapar.
a) Dikte, bakarak ve serbest yazma çalışmaları yaptırılır.
b) Yazma düzenine, sayfanın tamamının kullanılmasına ve temizliğine dikkat edilmesi gerektiği vurgulanır.
T.1.4.13. Yazma stratejilerini uygular.
2. Sınıf
Okuma T.2.3.1. Okuma materyallerindeki temel bölümleri tanır. Okuma materyallerindeki içindekiler ve sözlük bölümleri tanıtılarak işlevlerine değinilir.
Okuma T.2.3.2. Noktalama işaretlerine dikkat ederek okur.
Okuma T.2.3.3. Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okur.
Okuma T.2.3.5. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
Okuma T.2.3.6. Okuma stratejilerini uygular. Öğrencilerin sesli ve sessiz okuma yapmaları sağlanır.
Söz Varlığı T.2.3.7. Görselden/görsellerden hareketle bilmediği kelimeleri ve anlamlarını tahmin eder.
a) Resimli sözlük, sözlük, kelime haritası, kelime kartları ve benzer araçlardan yararlanılır.
b) Öğrencilerin yeni öğrendikleri kelime ve kelime gruplarından sözlük oluşturmaları sağlanır.
Söz Varlığı T.2.3.8. Kelimelerin zıt anlamlılarını tahmin eder.
Söz Varlığı T.2.3.9. Kelimelerin eş anlamlılarını tahmin eder.
Anlama T.2.3.10. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
Anlama T.2.3.11. Görsellerden hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
Anlama 2.3.12. Okuduklarını ana hatlarıyla anlatır. Olayların oluş sırasına göre anlatılmasına dikkat edilir.
Anlama T.2.3.13. Okuduğu metnin konusunu belirler.
Anlama T.2.3.14. Okuduğu metinle ilgili soruları cevaplar.
Anlama T.2.3.15. Okuduğu metnin içeriğine uygun başlık/başlıklar belirler.
Anlama T.2.3.16. Metin türlerini tanır. Örneklerle desteklenerek düzyazı ve şiir hakkında kısa bilgi verilir.
Anlama T.2.3.17. Okuduğu metindeki hikâye unsurlarını belirler. Metnin şahıs ve varlık kadrosu unsurlarına değinilir.
Anlama T.2.3.18. Yazılı yönergeleri kavrar. Görsellerle desteklenerek kısa ve basit yemek tarifleri ile çocuk oyunları yönergelerinden faydalanılır.
Yazma T.2.4.1. Anlamlı ve kurallı cümleler yazar.
Yazma T.2.4.2. Şiir yazar.
Yazma T.2.4.3. Kısa metinler yazar.
Yazma T.2.4.4. Kısa yönergeler yazar. Öğrencilerin basit yemek tarifi ile çocuk oyunu yönergeleri yazmaları sağlanır.
Yazma T.2.4.5. Yazılarını görsel unsurlarla destekler.
Yazma T.2.4.6. Formları yönergelerine uygun doldurur. Kimlik bilgilerini (adı, soyadı, doğum yeri, doğum tarihi vb.) içeren formları doldurmaları sağlanır.
Yazma T.2.4.7. Yazdıklarının içeriğine uygun başlık belirler.
Yazma T.2.4.8. Büyük harf ve noktalama işaretlerini uygun yerlerde kullanır.
a) Büyük harflerin adres yazımında, bayram isimleri (Cumhuriyet Bayramı, Kurban Bayramı vb.) ve tarihlerin (29 Mayıs 1453 vb.) yazımında kullanıldığı belirtilir.
b) Nokta, virgül, ünlem, soru işareti, kısa çizgi, konuşma çizgisi ve kesme işaretlerinin yaygın kullanılan işlevleri üzerinde durulur.
Yazma T.2.4.9. Harfler, kelimeler ve cümleler arasında uygun boşluklar bırakır.
Yazma T.2.4.10. Yazdıklarını düzenler. Öğrencilerin yazdıklarını harf hatası, hece eksikliği ile yazım ve noktalama kuralları açısından gözden geçirmeleri ve düzenlemeleri sağlanır.
Yazma T.2.4.11. Yazdıklarını paylaşır. Öğrenciler yazdıklarını sınıf içinde okumaları, okul veya sınıf panosunda sergilemeleri için teşvik edilir. Öğrencilere yazdıklarını sınıf içinde okumaları konusunda ısrar edilmemelidir.
Yazma T.2.4.12. Yazma çalışmaları yapar.
a) Dikte, bakarak ve serbest yazma çalışmaları yaptırılır.
b) Yazma düzenine, sayfanın tamamının kullanılmasına ve temizliğine dikkat edilmesi gerektiği vurgulanır.
Yazma T.2.4.13. Soru ekini kuralına uygun yazar.
Yazma T.2.4.14. Yazma stratejilerini uygular.
3. Sınıf
Okuma T.3.3.1. Okuma materyallerindeki temel bölümleri tanır. Okuma materyallerindeki içindekiler, sözlük ve kaynakça bölümleri tanıtılarak kısaca işlevlerine değinilir.
Okuma T.3.3.2. Noktalama işaretlerine dikkat ederek okur.
Okuma T.3.3.3. Vurgu, tonlama ve telaffuza dikkat ederek okur.
Okuma T.3.3.5. Farklı yazı karakterleri ile yazılmış yazıları okur.
Okuma T.3.3.6. Okuma stratejilerini uygular. Öğrencilerin sesli, sessiz ve tahmin ederek okuma yapmaları sağlanır.
Söz Varlığı T.3.3.7. Görselden/görsellerden hareketle bilmediği kelimelerin anlamlarını tahmin eder.
a) Resimli sözlük, kavram haritası, sözlük, deyimler ve atasözleri sözlüğü ve benzer araçlardan yararlanılır.
b) Öğrencilerin yeni öğrendikleri kelime ve kelime gruplarından sözlük oluşturmaları sağlanır.
Söz Varlığı T.3.3.8. Kelimelerin zıt anlamlılarını bulur.
Söz Varlığı T.3.3.9. Kelimelerin eş anlamlılarını bulur.
Söz Varlığı T.3.3.10. Eş sesli kelimelerin anlamlarını ayırt eder.
Anlama T.3.3.11. Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
Anlama T.3.3.12. Görsellerden hareketle okuyacağı metnin konusunu tahmin eder.
Anlama T.3.3.13. Okuduklarını ana hatlarıyla anlatır. Olayların oluş sırasına göre anlatılması sağlanır.
Anlama T.3.3.14. Okuduğu metnin konusunu belirler.
Anlama T.3.3.15. Metnin ana fikri/ana duygusunu belirler.
Anlama T.3.3.16. Okuduğu metinle ilgili soruları cevaplar.
Anlama T.3.3.17. Metinle ilgili sorular sorar.
Anlama T.3.3.18. Okuduğu metindeki hikâye unsurlarını belirler. Metnin olay örgüsü, mekân, şahıs ve varlık kadrosu unsurlarına değinilir.
Anlama T.3.3.19. Okuduğu metnin içeriğine uygun başlık/başlıklar belirler.
Anlama T.3.3.20. Metin türlerini ayırt eder. Hikâye edici, bilgilendirici metin ve şiir hakkında örneklerden yararlanılarak genel kısa bilgiler verilir.
Anlama T.3.3.21. Metinleri oluşturan ögeleri tanır.
a) Başlık ve paragraf hakkında kısa bilgi verilir.
b) Kıta ve dize hakkında kısa bilgi verilir.
Anlama T.3.3.22. Kısa ve basit dijital metinlerdeki mesajı kavrar.
Anlama T.3.3.23. Metindeki gerçek ve hayalî ögeleri ayırt eder.
Anlama T.3.3.24. Okudukları ile ilgili çıkarımlar yapar.
a) Metindeki problem durumlarının tespit edilmesi ve bunlara farklı çözüm yolları bulunması sağlanır.
b) Metindeki durumlarla kendi yaşantıları arasında ilişki kurmaları teşvik edilir.
Anlama T.3.3.25. Görsellerle okuduğu metnin içeriğini ilişkilendirir. Görsel ve konu arasındaki ilişki vurgulanır.
Anlama T.3.3.26. Şekil, sembol ve işaretlerin anlamlarını kavrar.
Anlama T.3.3.27. Yazılı yönergeleri kavrar. Harita, ilan, afiş, ürün etiketi, kullanım kılavuzu gibi materyallerden faydalanılır.
Anlama T.3.3.28. Tablo ve grafiklerde yer alan bilgilere ilişkin soruları cevaplar.
Yazma T.3.4.2. Kısa metinler yazar.
Yazma T.3.4.3. Hikâye edici metin yazar.
a) Öğrenciler, yazılarında varlıkların niteliklerini bildiren kelimeleri kullanmaları için teşvik edilir.
b) Olayların oluş sırasına göre yazılması gerektiği vurgulanır.
c) Öğrenciler yazılarına duygu ve düşüncelerini aktarmaları için teşvik edilir.
Yazma T.3.4.4. Yazdıklarının içeriğine uygun başlık belirler.
Yazma T.3.4.5. Kısa yönergeler yazar. Öğrencilerin basit bir etkinlik ve çocuk oyunu yönergesi yazmaları sağlanır.
Yazma T.3.4.6. Formları yönergelerine uygun doldurur.
Yazma T.3.4.7. Büyük harfleri ve noktalama işaretlerini uygun yerlerde kullanır.
a) Nokta, virgül, iki nokta, ünlem, tırnak işareti, soru işareti, kısa çizgi, konuşma çizgisi ve kesme işaretinin yaygın kullanılan işlevleri üzerinde durulur.
b) Kurum adlarının baş harflerinde, dizelerin başında, yer adlarının yazımında büyük harf kullanımı üzerinde durulur.
Yazma T.3.4.8. Yazılarında eş sesli kelimeleri anlamlarına uygun kullanır.
Yazma T.3.4.9. Yazdıklarını zenginleştirmek için çizim ve görseller kullanır.
Yazma T.3.4.10. Görsellerdeki olayları ilişkilendirerek yazı yazar.
Yazma T.3.4.11. Yazdıklarını düzenler.
Yapılacak düzenleme çalışması sınıf düzeyine uygun yazım ve noktalama kuralları ile sınırlı tutulur.
Yazma T.3.4.12. Yazdıklarını paylaşır. Öğrenciler yazdıklarını sınıf içinde okumaları, okul veya sınıf panosunda sergilemeleri için teşvik edilir.
Yazma T.3.4.13. Harfleri yapısal özelliklerine uygun yazar.
Öğrencilerin yazılarında harfleri asli ve ilave unsurlarına dikkat ederek yazmaları sağlanır.
Yazma T.3.4.14. Harflerin yapısal özelliklerine uygun kelime ve cümleler yazar. Öğrencilerin yazılarında kelimeler arasında uygun boşlukları bırakarak özenli, okunaklı ve düzgün yazmaları sağlanır.
Yazma T.3.4.15. Harflerin yapısal özelliklerine uygun kısa metinler yazar. Serbest veya bakarak kısa metinler yazmaları sağlanır.
Yazma T.3.4.16. Yazdıklarında yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanır.
Yazma T.3.4.17. Yazma stratejilerini uygular.